Bonochi Nederland! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu Bonochi Nederland! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu

Bonochi Nederland!

Door: Luc van Rossum

Blijf op de hoogte en volg Luc

10 Januari 2014 | Bonaire, Kralendijk

''Bonochi'', oftewel goedenacht. Ondertussen ligt Nederland te slapen, voor mij duurt het ook niet lang meer...

Een update vanuit het zonnige Nederland.
Inmiddels zijn we een paar dagen verder. De afgelopen dagen waren toch wel erg onwennig. Ik heb erg moeten wennen aan de stilte om me heen en de beperkte mogelijkheden op een klein eiland als Bonaire. Ondertussen heb ik mijn vierde stagedag achter de rug en lijkt alles wat meer te wennen.
Bonaire, misschien had ik me er heel iets anders bij voorgesteld. Misschien wil ik het te graag vergelijken met mijn backpackreis Down Under of heb ik te veel gedacht dat Bonaire op Nederland zou lijken. Niets is minder waar, het is een wereld van verschil. De cultuur, het ontwikkelingsniveau, de mentaliteit, alles is hier verschillend. De wegen zijn slecht en van goede voorzieningen, als winkels, is aan deze kant van het eiland niet te spreken. Het lijkt wel een soort van ontwikkelingsland 2.0 als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Het dorpje Rincon kent een kleine 2000 inwoners. De katholieke kerk vormt het middelpunt. Mogelijkheden tot amusement zijn er nauwelijks. Heleen, mijn stagebegeleidster, vertelde over een bioscoop die hier een tijdje heeft gezeten, maar alles blijkt door te weinig klandizie failliet te gaan op het eiland. Het is het eiland van zon, zee, natuur en rust. Dat heb ik ondertussen gemerkt!

Ik moet mezelf dus bezig zien te houden in de avonduren. En wat doen we dan? Tv kijken, wat internetten, een boek lezen, het één en ander aan achterstallig werk wat in Nederland is blijven liggen of een rondje hardlopen.
''Hardlopen! Je gaat toch niet rennen man. Rustig!!'' Dat is de blik die ik afgelopen zondagavond toegeworpen kreeg. ''Waar is die blonde krullenbol nauw toch mee bezig?'' Ze zijn dan ook maar wat nieuwsgierig. ''Die persoon hebben we nooit eerder gezien.'' Het dorp is klein en iedereen kent elkaar. Iets wat wij in een stad als Tilburg eigenlijk niet meer kennen.
Uiteindelijk bleek het de moeite waard te zijn. Boven op de berg had ik een prachtig uitzicht over zee en zonder enig geluid om me heen, met uitzondering van de vogels, zag ik de zon ondergaan. Wat is het dan toch mooi! Dan zie je pas dat het eiland ook zeker zijn charmes kent. De natuur is overweldigend en daarvan heb ik nog maar een prikkie gezien. Komend weekend wil ik daar toch verandering in gaan brengen. Want een week in Bonaire zijn en de zee nog niet aangeraakt hebben, het zou eigenlijk niet moeten kunnen!

Op stage begin ik ook mijn plekje te vinden. Het is allemaal provisorisch ingericht maar als de mensen aan het werk zijn neem ik toch mijn petje af. Ze weten de toeristen en bezoekers goed te amuseren! Ook zij weten met weinig middelen iets te bereiken. Het lijkt me dan ook een mooie uitdaging om daar een steentje aan bij te dragen. Eens kijken hoever we kunnen komen en of het me gaat lukken om individueel een ontwerp op te stellen voor een terrein van 2,5 hectare. Niet misselijk!
De eerste dagen zijn vlot verlopen. Het plan van aanpak heb ik klaar en de eerste beelden voor de inventarisatie en analyse zijn opgesteld. Ze zijn aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik heb een enkel voorbeeld toegevoegd aan de foto's. Dan kunnen jullie zelf oordelen.

En voordat ik vergeet. Sommige van jullie zullen weinig tot niets weten van mijn stage en stagebedrijf. Daarom nog een korte uitleg:

Mangazina di Rei, vertaald: ''Het pakhuis van de koning'', is het tweede oudste gebouw van Bonaire. Het heeft een belangrijke rol gespeeld tijdens de Nederlandse heerschappij (WIC) op het eiland. In beperkte mate werden er slaven (zo'n 500) naar het eiland vervoerd om te werken in de zoutindustrie. De zoutpannen lagen gelegen in het zuiden van Bonaire. In het weekend werden de slaven naar huis gestuurd om een bezoek te brengen aan de kerk. Vanaf de zoutpannen was dat zo'n 36km lopen. En dat was nog maar een enkele reis! Bij Mangazina di Rei konden de slaven met hun verdiende geld rantsoen gaan halen. Dat bestond uit 5 tot 6 bakjes kleine maïs die de slaven zelf moesten vermalen. Van het meel bakte ze pannenkoeken, een soort van brood of maakte ze pap.
Tegenwoordig maakt Mangazina di Rei deel uit van een cultuurpark en educatief centrum. Onder het mom van ''See, Feel and Taste'' wil men toeristen en bezoekers kennis laten nemen van de cultuur, geschiedenis en natuurschoon van Bonaire. In de toekomst wil Mangazina di Rei uitbreiden en professionaliseren. Het maken van een passend inrichtingsplan vormt een stap in deze richting. Aan de hand van het plan wil de stichting partners werven om het ontwerp te realiseren.

Morgen ga ik met Danilo voor de eerste keer naar de DRO, Dienst Ruimte en Ontwikkeling. Zij zullen mij de komende tijd gaan begeleiden. Daarna zullen we een bezoek brengen aan hoveniersbedrijf Greenlabel. De eigenaar heeft zelf ook op de HAS gestudeerd en heeft voorgesteld mij bij te willen staan in het aspect beplanting. Erg tof! Aan contacten dus geen gebrek.

Ik zou zeggen ''Bon dia'', goedemorgen allemaal. Mijn dag zit er weer op. Nu is het mijn tijd om naar bed te gaan. Bonochi.

De groeten uit Bonaire.

  • 10 Januari 2014 - 11:20

    Thomas:

    Hee Luc,

    Ziet er erg mooi uit op de foto's. Gelukkig heb je internet en gaat how I met your mother maandag weer van start, kun je daar je tijd mee vullen.

    Het ga je goed,

    Thomas

  • 10 Januari 2014 - 11:49

    Je Vader:

    Hoi Luc,
    Ik lees uit bovenstaande dat je langzaam aan toch wel je draai aan het vinden bent.
    Leuk ook die foto's, geeft ons ook een beter beeld van wat je daar allemaal meemaakt.
    Mooi ook al die good will en contacten en dat Danilo heeft aangeboden je bij te willen staan in het beplantingsaspect. Succes met alles en tot horens weer.
    Gr. Ons

  • 10 Januari 2014 - 15:12

    Marlou:

    Bon Dia! Kon ta bai? Kumbai!

    Leuk de foto's te zien! Zo heb ik een betere voorstelling van waar je de komende tijd woont.
    Het ziet er inderdaad uit als een rustig eiland. Ik kan me wel voorstellen dat je met de stilte wat moeite hebt, maar dat komt denk ik wel goed. Ze proberen je overal bij te betrekken.
    Het is daar wel erg groen (mooi)! Ik dacht dat het eiland veel kaler, vlakker en droger zou zijn. Wat dat betreft kun je je hart wel ophalen en hopelijk kom je er ook nog veel mooie vogels tegen!
    Ik moest zo lachen toen ik dat stukje las over het hardlopen! Ik zie al helemaal voor me hoe jij daar serieus aan het hardlopen bent en al die mensen naar je kijken alsof ze iets zien wat ze nog NOOIT gezien hebben!
    Ik zou zeggen veel vaker doen, dan leren de mensen jou wel kennen.. Dé lange rennende blonde krullenbol! haha

    Succes op je stage! En tot snel weer.. Liefs


  • 10 Januari 2014 - 15:33

    Peter En Miranda Van Den Hoven:

    Hey Luc,

    Leuke foto's. Bonaire is toch wel anders dan jij, maar ook wij verwacht hadden.
    Maar ik heb het idee dat je je draai nu aan het vinden bent.
    Gelukkig komt Savannah over 4 weken al om je de rust te ontnemen, dus geniet er toch nog maar een beetje van...!

    Groetjes van Peter en Miranda

  • 10 Januari 2014 - 17:47

    Luc:

    He allemaal,

    Ja Marlou dan denk ik dat je wel het juiste beeld voor je hebt. Ik moest er zelf ook wel mee lachen. Ik ben nu inderdaad mijn draai wel aan het vinden. Over 4 weken staat Savannah al op Flamingo Airport. Dan zal het inderdaad wel een stuk drukker zijn op het rustige Bonaire... hahaha.
    Daar gaan we een hele leuke tijd van maken. =)

    Groetjes, Luc

  • 10 Januari 2014 - 17:48

    Luc :

    En jou Papiamentu begint al erg goed te worden Marlou! Petje af... hahahaha.

  • 10 Januari 2014 - 22:04

    Safje:

    Over 4 weken ben ik er trouwens nog niet hoor, dan sta je een dag te vroeg op het vliegveld ;-).

    Maar morgen over 4 weken dan ben ik er wel! Ik heb er al zin in.
    Ik ben blij dat je eindelijk je draai daar een beetje aan het vinden bent.
    Opzich is er ook genoeg te doen, alleen niet wat drukke Luc gewend is. Rennen, vliegen en haasten hoef je daar niet. Rennen doe je dan wel, maar dan met je hardloopschoentjes aan.
    Ik weet wel dat jij je stage periode daar sowieso uiteindelijk hartstikke goed af gaat ronden en voor je weer terug bent hier in Nederland, ook gaan genieten van wat daar wél kan & hier niet.
    Foto's zien er in ieder geval interessant uit, ben benieuwd hoe het vandaag bij de DRO geweest is.

    Veel plezier & fijn weekend bollie! De groetjes van iedereen hier....

  • 11 Januari 2014 - 22:13

    Marcel En Monique:

    Hoi Luc,
    We hoorden van Franka en Peter dat je een blog bijhoudt. Leuk om te lezen dat je zo welkom bent op Bonaire. Wij wensen je nogmaals veel plezier op je stage, geniet van een mooie bijzondere tijd!
    Groetjes, Marcel en Monique.
    Ook een groet van tante Anny, zij heeft je verslag net ook gelezen.

  • 13 Januari 2014 - 09:47

    Raoul :

    Goed om te lezen dat je je het steeds meer naar je zin begint te krijgen op je stage. :-)


    Je hoeft niet helemaal naar Bonaire te gaan om te gaan hardlopen hoor.
    Je had ook gewoon hier met mij kunnen gaan hardlopen.
    Of ben je gewoon stiekem op trainingskamp gegaan om mij binnenkort te gaan verslaan.

    Groetjes Raoul

  • 13 Januari 2014 - 12:11

    Johan En Liesbeth Hofland:

    Hoi Luc,

    Heel wat te lezen van jou.
    Je maakt er best wat van.en je schrijft het zelf het is niet te vergelijken met jouw tijd in Australië
    De foto's waren ook leuk dat geeft ons toch een beter idee van wat je daar meemaakt en ziet.
    Gewoon het beste er van maken en zoveel mogelijk leren daar.
    Alles wat je meemaakt in je leven is een goede leerschool om mee verder te gaan.
    Nog even geduld dan komt jouw vriendin over en dan lekker samen genieten.
    Luc graag tot de volgende mail!

    Groetjes Johan en Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

See, feel and taste the culture of Bonaire!

2,5 jaar geleden liet ik het mooie Australië en Nieuw-Zeeland achter me. Nu 2,5 jaar later staat opnieuw een mooi avontuur voor de deur. Mijn dromen heb ik in Australië en Nieuw-Zeeland waar kunnen maken. De reislust ben ik echter niet verloren.

Sinds 3 januari verblijf ik op het kleine, maar oh zo mooie en warme Bonaire. Ik opdracht voor mijn studie landschapsarchitectuur aan de HAS hogeschool, ga ik daar aan het werk bij Mangazina di Rei. Een cultuurpark die de oude tradities, gebruiken en geschiedenis van Bonaire doet herleven. Het op twee na oudste stenen gebouw van Bonaire maakt deel uit van het park en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de slavernij op het eiland.
Voor het park ben ik, met de huidige concepten die bedacht zijn, een ontwerp aan het maken voor de buitenruimte. De Dienst Ruimte en Ontwikkeling (DRO) van de Bonairiaanse overheid speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het project. Daarnaast tracht ik in samenwerking met verschillende externe partijen als een verkeerskundige, hydrologen, beplantingsdeskundige en collega's een mooi en functioneel ontwerp neer te leggen waar Bonaire trots op kan zijn.

Door middel van mijn waarbenjij.nu hoop ik jullie opnieuw op de hoogte te houden van mijn avonturen, gebeurtenissen en voortgang op Bonaire. En hoop ik opnieuw te kunnen genieten van de leuke reacties.

Met groeten,
Luc

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

22 April 2014

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

12 April 2014

Het nieuwe ontwerp voor Mangazina di Rei

03 April 2014

Het begin van het einde en een échte BB’er!

30 Maart 2014

Rust keert weder op Bonaire
Luc

Actief sinds 18 Aug. 2010
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 119295

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Mei 2014

See, feel and taste the culture of Bonaire!

30 September 2011 - 01 April 2012

Backpacken down under 2011/2012

Landen bezocht: