De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

Door: Luc van Rossum

Blijf op de hoogte en volg Luc

03 Mei 2014 | Bonaire, Kralendijk

Daar zit ik dan op mijn bedje, net voor het slapen gaan. Toch een vreemde gewaarwording. Morgen is het weer zo ver en stijg ik rond 20:00 op om weer richting huis te gaan. Nu terugkijkend op de afgelopen periode is de tijd toch echt voorbij gevlogen. De afgelopen twee weken in het bijzonder. Sinds dat ik terug ben gekomen uit Curaçao heeft de stage enkel nog maar in het teken gestaan van afronden, afronden en afronden. Deze avond kan ik dan ook zeggen dat het 80-pagina’s tellende presentatieboekje op een aantal kleine aanpassingen af is. Vandaag ben ik nog even goed aan het zwoegen geweest. Rond 18:00 ben ik met Heleen en de kinderen naar huis gegaan en heb ik daar een boterham gegeten zodat we deze avond samen het hele verslag konden doorlezen. Na heel wat avonduurtjes konden we er om 22:30 eindelijk een punt achter zetten. Toch een fijn gevoel. Weer een stapje verder in het afronden van de stage, maar ook in het behalen van mijn diploma.
Maar goed, eerst nog even een korte update over het grote spectakel Dia di Rincon. Afgelopen woensdag was het dan zover, het lang verwachte feest waar de inwoners van Rincon al weken naar uitkeken: Dia di Rincon, de dag van Rincon. Samen met Danilo, Heleen en de kinderen heb ik die dag door Rincon gesjokt. Het hele dorp stond vol met zelf geknutselde kraampjes van onder andere pallethout en palmbladeren. Voor de mooiste en meest creatieve kraam was een prijs te winnen. In de kraampjes: souvenirs, kleding en prullaria, maar bovendien ook genoeg te eten in de vorm van traditioneel snoepgoed, hartige pasteitjes en lokale gerechten. Nooit eerder had ik het zo druk gezien in het dorp, maar ook Danilo en Heleen kijken hun ogen uit. Niet omdat het nou zo druk was, nee, het was namelijk rustiger als ooit te voren. Door dat onze koningsdag tegenwoordig op 26 april gevierd wordt, is 30 april op Bonaire geen officiële nationale vrije dag meer en dat betekent gewoon aan het werk. Overdag was het dan ook beduidend rustiger als andere jaren. Aan het einde van de middag begon het echter goed vol te lopen en werd het inderdaad een grote gezellige bende waarover mij al weken werd verteld. Wil je het ergens mee vergelijken, dan komt een combinatie van de Tilburgse meimarkt en festival Mundial het dichtst in de buurt.
Halverwege de middag haalden we wat te eten op het evenement en namen het mee om het op te eten bij Danilo en Heleen thuis. In de avond hadden we afgesproken mijn beoordeling te doen, want daar waren we nog niet aan toegekomen. En wat betreft die beoordeling, ik kan niet anders zeggen dat ik dik tevreden ben met het eindcijfer 9. Daarmee kan ik wel concluderen dat mijn stage op Bonaire een groot succes is gebleken. Een combinatie van dit eindcijfer met de beoordeling van school zal uiteindelijk het cijfer gaan vormen. Een goed begin is in ieder geval gemaakt.
Morgen staat mijn dag in het teken van inpakken, poetsen, voorbereiden, rustig aan doen en afscheid nemen. Wanneer de vluchtgegevens ongewijzigd blijven, dan zal Heleen mij om 16:30 naar het vliegveld brengen. Dan moet ik echt afscheid gaan nemen van Bonaire en het appartementje wat ik 4 maanden lang mijn thuis heb genoemd. Nu is het tijd om weer echt naar huis te gaan. Een heel apart gevoel. Ondanks de tegenslagen en de mindere momenten die zo nu en dan voor zijn gekomen kan ik niets anders zeggen dat ik een geweldige tijd op Bonaire heb beleefd, mede dankzij de gastvrijheid en betrokkenheid van Danilo en Heleen. Het is een mooie levenservaring geweest waarmee ik mijn rugzak van het leven aan kan vullen. Opnieuw sla ik het dagboek dicht. Wat de toekomst mij aan avonturen zal brengen….?! Dat is en blijft een verrassing. Een dergelijke ervaring als deze zal waarschijnlijk de laatste zijn geweest. Toch is het weer een moment waarop ik met veel plezier en soms ook wel ongeloof terug kan kijken.

Bij deze wil ik graag iedereen bedanken voor het volgen van mijn blog. Al dacht ik dat mijn verhalen minder boeiend zouden zijn in vergelijking tot Australië en Nieuw-Zeeland, het aantal volgers is er niet minder om gebleken. Veel dank daarvoor. Ik heb veel plezier beleefd aan het lezen van de reacties. Mochten jullie benieuwd zijn naar het uiteindelijke resultaat van de stage, jullie zijn meer dan welkom om mijn verhalen te komen aanhoren wanneer ik weer thuis ben.

Heel veel groeten en tot snel allemaal.
Ayo Bonaire, ayo allemaal

Luc

  • 03 Mei 2014 - 06:43

    Moeder:

    Het plein is inderdaad af en het ziet er goed uit op de foto.
    Zeker een raar gezicht zoveel mensen in Rincon.
    Nou Luc , wij hebben weer genoten van de verhalen en natuurlijk van ons verblijf op Bonaire. Een reis om nooit te vergeten.
    Ook hier in Tilburg is alles aan kant en na 4 maanden even goed de kelder en ijskast nagekeken . Er ontbrak nog wat aan.
    Chocolade vla,vanille vla, yogurt, pasta , smeerkaas, roze koeken, muesli repen en cruesli, naakte kindjes in het groene gras, ik hoop dat ik niets vergeten ben.
    Goede reis en tot zondag.

  • 03 Mei 2014 - 09:58

    Peter & Miranda:

    Zo dat zit erop en je bagage is inderdaad weer wat voller.
    Benieuwd naar de foto's en de verhalen.
    Goede reis en welkom thuis.

    Gr.

    De Hoventjes

  • 03 Mei 2014 - 10:01

    Eveline:

    Hé broertje,
    Met veel plezier heb ik de afgelopen 4 maanden je reisverslagen gelezen en zo je avonturen een beetje mee kunnen beleven. Helaas houdt het lezen van je verhalen nu voor mij ook op. Maar wat een mooie ervaring! Ik kijk er naar uit om je zondag weer te zien! Je mag wel wat zon meenemen vanuit Bonaire of zal ik een beetje Hollandse wind sturen voor de afkoeling :). Een goede reis! X

  • 03 Mei 2014 - 12:06

    Je Vader:

    Nou Luc het zit erop, weer een rugzakje erbij. We hebben elkaar vanmorgen vroeg nog gesproken, voor jou het begin van je laatste nachtje daar. Hopelijk ben je goed uitgeslapen wakker geworden voor de trip huiswaarts. Het is een mooie en leerzame tijd geweest voor jou maar ook voor ons, want we hebben het met z'n allen mee kunnen beleven mede door alles wat je ons in je reisverslagen hebt toevertrouwd. Voor ons was het nog extra mooi, we hebben er onze eerste ervaring aan een verre reis aan overgehouden, een ervaring die we niet snel zullen vergeten, misschien wel het begin van meer.
    Mooi te lezen dat ze in Bonaire ook blij met je geweest zijn.

    Alvast een goede terugreis en we zien elkaar morgen op Schiphol.

    Het pleintje op de foto is af inderdaad en nog niet eens zo lelijk ook, mag wel na zo lange tijd.

    Gr. Ons

  • 03 Mei 2014 - 12:49

    Marlou:

    Op de foto's te zien was het inderdaad druk in Rincon, ik zie je daar al helemaal tussen lopen met die blonde krulletjes.. haha

    Je allerlaatste verslag.. jammer hoor want ook ik heb elke keer met veel plezier je verslagen gelezen en de foto's bekeken! Een mooie ervaring is het zeker voor je, iets om nooit te vergeten.
    Ik wens je alvast een hele goede, fijne reis terug naar Nederland! Wij hebben er al zin in om jou weer te zien morgen.
    Sterkte met het afscheid nemen van Bonaire en de mensen die je daar hebt leren kennen!

    Liefs

  • 03 Mei 2014 - 15:58

    Lucas:

    Die mam ook he.. hahaha. naakte kindjes in het groene gras. Volgens mij bedoek je daarmee witte bonen en snijboontjes of niet soms? :P
    Eh maar Marlou, je kunt mij niet spotten met blonde krulletjes hoor. Er zijn nog maar weinig krullen te bekennen op mijn hoofd. Hopelijk komen ze nog terug. :O
    Nog 7 uur te gaan, dan ga ik richting vliegveld, rond de klok van 16:30. Inmiddels heb ik mijn koffer ingepakt en de laatste was gedraaid. Dan kan alles thuis gelijk de kast in. Makkelijker kan niet. Vanmiddag nog maar even lekker in de zon zitten onder het genot van een flesje bier. Ik heb nog wat liggen en dat moet op natuurlijk! Nu kan het nog...

    Ik zie jullie morgen. Groeten en Ayo

    Luc

  • 03 Mei 2014 - 20:25

    Saf:

    Je krullen :( :( :( :(.
    Ik denk dat je ons moet gaan zoeken morgen ipv wij jou!!
    Wij zijn ook klaar voor je thuiskomst en kijken er naar uit.
    Geniet nog van je bier en de zon, bier is hier in overvloed, de zon alleen wat minder ;-).
    Sterkte vanmiddag & een veilige vlucht!

    AYO!

    XX

  • 04 Mei 2014 - 09:48

    Ingrid En Dolf:

    Hoi Luc,
    Het zit er nu echt op voor je, maar je hebt een mooie tijd beleeft. Weer een ervaring rijker.
    Het thuisfront zit met smacht op je te wachten ! Mooi eindcijfer gekregen voor je stage !
    Goede reis terug !

    Groetjes van ons allemaal !

  • 04 Mei 2014 - 09:56

    Tina Willemsen:

    Hoi Luc, weer teurg op nederlandse bodem. De tijd is omgevlogen. Ik heb niet vaak gereageerd maar wel je verslagen gelezen. Erg leuk geschreven en heel hekenbaar sommige dingen. Je bent nu weer teurg bij je familie, is ook weer fijn. Mooi project heb je gedaan daar, ziet er goed uit. Nou heel veel plezier met je thuiskomst en misschien tot horens? Groetjes Tina en Rob xx

  • 04 Mei 2014 - 10:47

    Fiona:

    He neefje

    Wat jammer dat het er weer op zit, maar wat kun je trots zijn met zo goed cijfer! Het thuisfront is in ieder geval klaar om jou te zien!

    Tot snel!

    Liefs fioon

  • 04 Mei 2014 - 13:16

    Johan En Liesbeth Hofland:

    Hoi Luc,

    Je bent begonnen zittend op je bed voor je eerste verhaal daar in je appartement en je eindigt ook weer 4 maanden later op je bed daar voor het afscheidsverhaal van het eiland Bonaire.
    We hebben genoten van alle verhalen en foto's en zullen het zeker gaan missen.
    Voor jou is het een goede en leerzame tijd geweest daar.
    Doe er je voordeel mee.
    We wensen jou een hele goede en veilige terugreis!!

    Groetjes van Johan en Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

See, feel and taste the culture of Bonaire!

2,5 jaar geleden liet ik het mooie Australië en Nieuw-Zeeland achter me. Nu 2,5 jaar later staat opnieuw een mooi avontuur voor de deur. Mijn dromen heb ik in Australië en Nieuw-Zeeland waar kunnen maken. De reislust ben ik echter niet verloren.

Sinds 3 januari verblijf ik op het kleine, maar oh zo mooie en warme Bonaire. Ik opdracht voor mijn studie landschapsarchitectuur aan de HAS hogeschool, ga ik daar aan het werk bij Mangazina di Rei. Een cultuurpark die de oude tradities, gebruiken en geschiedenis van Bonaire doet herleven. Het op twee na oudste stenen gebouw van Bonaire maakt deel uit van het park en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de slavernij op het eiland.
Voor het park ben ik, met de huidige concepten die bedacht zijn, een ontwerp aan het maken voor de buitenruimte. De Dienst Ruimte en Ontwikkeling (DRO) van de Bonairiaanse overheid speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het project. Daarnaast tracht ik in samenwerking met verschillende externe partijen als een verkeerskundige, hydrologen, beplantingsdeskundige en collega's een mooi en functioneel ontwerp neer te leggen waar Bonaire trots op kan zijn.

Door middel van mijn waarbenjij.nu hoop ik jullie opnieuw op de hoogte te houden van mijn avonturen, gebeurtenissen en voortgang op Bonaire. En hoop ik opnieuw te kunnen genieten van de leuke reacties.

Met groeten,
Luc

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

22 April 2014

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

12 April 2014

Het nieuwe ontwerp voor Mangazina di Rei

03 April 2014

Het begin van het einde en een échte BB’er!

30 Maart 2014

Rust keert weder op Bonaire
Luc

Actief sinds 18 Aug. 2010
Verslag gelezen: 6428
Totaal aantal bezoekers 119273

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Mei 2014

See, feel and taste the culture of Bonaire!

30 September 2011 - 01 April 2012

Backpacken down under 2011/2012

Landen bezocht: