Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

Door: Luc van Rossum

Blijf op de hoogte en volg Luc

22 April 2014 | Bonaire, Kralendijk

Afgelopen vrijdag was het aan mij de beurt. Was mijn maat Steven een aantal weken terug met zijn maat Rutger uit Curacao overgekomen om mij een bezoekje te brengen in Bonaire, dit maal was ik diegene die ’’op vakantie’’ ging. Vorig weekend had ik een vlucht geboekt bij Inselair om een lang weekend, van vrijdag 18 april tot en met vandaag 22 april, door te brengen op Curacao. Vrijdagavond vloog ik rond 21:00 maar het inchecken moest, ondanks de korte afstand, ruim 2,5 uur van te voren gebeuren. De vlucht zelf duurde maar zo’n 10 tot 15 minuten. Nog korter als het dagelijkse treinritje wat ik normaliter onderga van Tilburg-West naar ’s-Hertogenbosch waar ik zo’n 20 minuten over doen. Maar ondanks de korte afstand tussen de twee eilanden zijn de verschillen groot.
Toen ik vrijdag landde wist ik niet wat me overkwam. Na al die maanden in de rust te hebben gezeten, belandde ik ineens in de bewoonde wereld met dubbelbaans wegen, stoplichten en hoge gebouwen. Steven en zijn vrienden Melvin, Romy en Manon namen me mee naar café de Tijd waar we een borrel hebben gedronken. Toen ik de reactie maakte: ’’Wat is het hier druk!’’, begonnen ze alle drie tegelijkertijd te lachen. ’’Druk? Dan weet je niet wat je morgen mee zal maken’’: zei Steven. Kennelijk ben ik echt niets meer gewend en noem ik een gezellig vol café tegenwoordig al druk.
Afgelopen zaterdag stond er een leuk feestje op het programma. Ik had precies de juiste dag uitgekozen zeiden ze! De dag begonnen we met een vers belegd broodje van de Nederlandse bakker. Daarna vertelde Steven dat we ook nog een fruitshake zouden gaan drinken een stukje verderop in de straat. Dat kon ik namelijk niet missen! En inderdaad, het was een mooi gezicht. Langs de weg stond een omgebouwde zeecontainer ingericht als groente- en fruitwinkel. Nog meer lokaal kon het haast niet. Steven bestelde een aardbeien shake en ik een kokosnoot shake. En daar kwam de eigenaar aangelopen, twee verse kokosnoten in de hand. Hij legde ze op een rechtopstaande boomstronk en vakkundig werden de kokosnoten met een enorme machete open gehakt. Gelukkig was het geen zelfbediening, dan had ik vast en zeker nu een aantal vingers minder. Maar inderdaad, de shake was geweldig lekker!
Halverwege de middag reden we richting Kokomo beach waar de Spring Break Party gehouden werd. Heerlijk op het strand, onder de palmbomen, het zonnetje op de bol en natuurlijk (een) heerlijk koud(e) biertje(s) in de hand(en).. hahaha. Meer zal ik maar niet zeggen mam. Die middag heb ik in ieder geval iets minder aan mijn lever gedacht als anders. Het was in ieder geval één grote gezellige bende, want naast ons vijven: Steven, Melvin, Romy, Manon en ik, was vrijwel het hele huis van Steven, bestaanden uit 42 studenten aanwezig. Kortom, een geweldig goed feestje wat ik al in tijden niet meer meegemaakt heb.
Zondagochtend heeft Steven me rondgeleid door het centrum van Curacao. Langs de kade, de welbekende gekleurde huisjes aan het water, de Juliana- en Pontjesbrug en het fort. In het fort hebben we lekker geluncht waarna bij de Starbucks een lekkere frappucino gedronken hebben. Hé, hé, eindelijk weer eens een beetje levendigheid! Dat had ik toch wel gemist hier op Bonaire om eerlijk te wezen. En de architectuur kon mij wel bekoren. Zelfs in die details is het verschil tussen Bonaire en Curacao zichtbaar. Waar de architectuur in Bonaire een vrij ’’arme’’ geschiedenis kent, kent de architectuur op Curacao juist een zeer rijke geschiedenis met veel ornamenten en versieringen. Daaraan is toch wel goed te zien dat Curacao altijd het handelscentrum van de Nederlandse Antillen heeft gevormd. Na de rondleiding gingen we richting huis, waar we onze spullen gepakt hebben voor het strand. Hierna vervolgde we de middag bij Zanzibar/ Jan Thiel Bay waar we heerlijk op het strand hebben gelegen en wat hebben gezwommen. Tegen de avond ben ik samen met Steven een hapje gaan eten bij restaurant Wilhelmina waar ik de Johan Friso bestelde, oftewel de 'varkenshaas met champignonsaus'. Dat smaakte erg goed en dat voor een leuke studentenprijs. Tja, met zo’n groot aantal studenten op het eiland staat natuurlijk veel in het teken van deze doelgroep. Dat is op Bonaire wel anders waar ik, zover ik weet, de enige stagiaire ben in het hele dorp Rincon. In de avond zijn we op stap geweest bij Mambo Beach. Ook daar was het druk, vooral tijdens de happy-hours waarbij het alcohol rijkelijk vloeide aan de barren. Toch leuk, die feestjes op het strand. Dan merk je toch wel dat je op Curacao bent beland!
Vanochtend zijn we, nadat we wat uitgeslapen hadden, opnieuw richting Mambo gereden waar we deel hebben genomen aan het Paas-ontbijt. Een heerlijk luxe ontbijt met alles erop en eraan inclusief procesco. Dat was dus wel even genieten.
Tegen de middag werd het weer tijd om richting het vliegveld te gaan zodat ik om 15:00 kon opstijgen richting Bonaire. Nou 15:00, dat was de bedoeling... De vlucht vertraagde, vertraagde en vertraagde. Uiteindelijk werd het dus 16:20. En wat bleek, vrijwel alle vluchten van die dag richting Bonaire waren gecanceld. Misschien door te weinig animo? Ik zou het niet weten, want veel informatie werd er niet verstrekt. Er waren mensen die al sinds 8:00 ingecheckt hadden maar nog altijd op vertrek aan het wachten waren. Die mensen konden dus bijna 8,5 uur later (!) mee naar Bonaire. De sfeer in het vliegtuig was dan ook niet dermate gezellig. Ach, mijn vertraging viel gelukkig wel mee en nu ben ik weer terug op mijn eigen stekje.

En dan de vraag die mij dit weekend vele malen gesteld is en die jullie misschien ook wel willen stellen: ’’Had je dan niet liever je tijd door willen brengen op Curacao?’’ En wat ik daarop antwoord: ''nee, toch niet''. Ondanks dat ik hier tijden heb gehad waarop ik wat afgezien heb, heb ik ook veel leuke momenten gekend en ben ik eiland enigszins wel gaan waarderen. De rust, die mij soms wat te veel werd, was op veel momenten ook wel erg fijn. De mooie natuur, het wakker worden met de vogels naast het raam, de prachtige koraalriffen, zelfs de loslopende, onbetrouwbare geiten en ezels die zomaar de weg over steken, ook dat heeft zijn charmes. Had ik nu al die tijd op Curacao gezeten, dan had ik wellicht een hele hoop leuke feestjes gehad, maar dan had ik deze unieke ervaring moeten missen. Misschien is dit wel weer een hele goede levensles voor mij geweest en heb ik mezelf de afgelopen vier maanden beter leren kennen en kunnen verrijken. Één ding is zeker, had ik een stage op Curacao, dan was ik wellicht meer hersencellen verloren dan dat ik er bijgekregen had.

Nog 12 dagen, dan ga ik weer richting huis. Nog maar even genieten van de rust en het heerlijke weer. Ook zal ik me maar goed voorbereiden. Ik heb gemerkt al dol te worden van de drukte op Curacao, laat staan wat me in Tilburg te wachten staat. Dat gaat nog wat worden denk ik zo….

Heel veel groeten en tot snel allemaal. Dat kan ik nu wel zeggen hé! ;)

Ayo, Luc

  • 22 April 2014 - 06:37

    Moeder:

    He Luc,

    Dat was echt genieten de afgelopen dagen, lees ik. Lijkt mij zeker een verschil met Bonaire.
    Wij tellen mee af.......

  • 22 April 2014 - 11:44

    Mandy:

    Ha die Luc!

    Wat een leuk verslag weer! Leuk dat je even naar Curaçao overgehopt bent, het is toch wel heel anders daar he? Allebei de eilanden hebben hun charme. In ieder geval leuk om meegemaakt te hebben en het doet je de sfeer op Bonaire misschien ook wel meer waarderen! In zo'n rustige omgeving leer je jezelf toch wel goed kennen in een paar maanden tijd, denk ik. Wat gaat de tijd snel zeg, nu nog maar 12 dagen. Ik kan me nog herinneren dat je een paar maanden geleden op het punt van vertrek stond! Maar het is fijn om te lezen dat het een mooie en goede ervaring voor je is geweest die je weer in je rugzakje mee kan nemen ;). Geniet er nog even van de laatste anderhalve week, en als je weer op Nederlandse bodem staat lijkt het me leuk om gauw eens iets af te spreken!!

    Xxxx Mandy

  • 22 April 2014 - 12:20

    Je Vader:

    Hoi Luc,

    Toch nog even mooi mee kunnen maken, dat sfeertje daar op Curaçao, zo te lezen een heel groot verschil met dat van Bonaire inderdaad. Door te kiezen voor Bonaire ben je nu misschien wel wat hersencellen rijker maar ook wat minder arm in je portemonnee wellicht. Fijn dat je het leuk hebt gehad en geniet dan nog maar even van de rust en het weer daar. Het zal wellicht een hele omslag zijn als je hier over een kleine 2 weken weer Tilburg binnenstapt, al valt het met het weer wel mee momenteel.

    Tot binnenkort weer.
    Gr. Ons

  • 22 April 2014 - 14:00

    Dolf En Ingrid:

    Hoi Luc,
    Het echte aftellen is begonnen, maar wat heb jij weer wat levenservaring opgedaan !
    Leuk dat je nog een weekendje bent overgevlogen naar Curacao, dan heb je het daar ook eens gezien.
    Wij wensen je alvast een hele goede reis terug en geniet nog van de tijd dat je daar bent.
    We zien elkaar vast wel weer een keertje.

    Groetjes van ons allemaal !

  • 22 April 2014 - 20:08

    Saf:

    Nou bollie, weer een avontuur beleefd daar in Caribisch Nederland! Ben benieuwd naar de foto's. Fijn dat je zo van het paasweekend genoten hebt, dat mocht onderhand ook wel weer eens een keertje. Maak er nog wat van de laatste dagen op Bonaire, ook al heb je daar zon, zee, strand en weinig stress, kom maar snel naar Nederland. Ik tel ook net zo hard mee af! Succes nog eventjes & tot volgende week zondag :-)

  • 22 April 2014 - 20:37

    Ad En Bernadette:

    Van Sebastiaan hadden wij ook al begrepen dat het lang leve de lol is daar op Curacao, hij kan er van meepraten. Het lijkt me een zinvolle afwisseling om van beide eilanden te kunnen genieten, maar ja, het leven is keuzes maken. Waarschijnlijk heb je voor jou wel de juiste keus gemaakt. Lol en plezier maken kan altijd natuurlijk!!

  • 22 April 2014 - 22:32

    Peter & Miranda:

    He luc,

    Nou weer een mooi avontuur beschreven.
    Mocht het in de tuinwereld niet gaan lukken wat ik betwijfel dan kun je altijd nog boeken gaan schrijven want je verhalen zijn goed om te lezen !!

    We zullen ook blij zijn als je weer in Tilburg bent.

    We zullen je wellicht niet zoveel zien nu Safke op zichzelf woont maar het pilsje staat koud en we zijn benieuwd naar de foto's en de verhalen.


    Gr.

    Peter & Miranda

  • 23 April 2014 - 10:20

    Corrie:

    Weer een geweldig verhaal over Curacao.
    Jij krijgt een hele cultuurshock als je weer in Tilburg bent.'
    Ik zal wel blij zijn als je weer terug bent, gezellig!
    Het begint te korten.
    Geniet nog van deze laatste dagen,

    Groetjes, Co

  • 23 April 2014 - 19:26

    Marlou:

    Weer een mooi verslag broertje..
    Jullie hebben je goed vermaakt in Curacao! Het zal wel een hele overgang zijn geweest van het rustige Bonaire naar het levendige Curacao. Laten we het over de biertjes maar niet hebben hé.. denkt aan oew lever! haha
    Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om voor Bonaire te kiezen met zijn mooie natuur, dat past volgens mij beter bij jou. Feestjes zijn leuk en gezellig, maar op een gegeven moment heb je dat denk ik ook wel gezien.
    Geniet nog van de laatste dagen daar in Bonaire en vooral van de rust! Dat zul je misschien nog wel gaan missen als je weer terug bent..

    Liefs van Rossi en groetjes van Raoul

  • 23 April 2014 - 19:28

    Marlou:

    Dat bord van jou bij het paas-ontbijt! Eten heb je niet verleerd zo te zien.. haha

  • 23 April 2014 - 19:49

    Johan En Liesbeth Hofland:

    Hoi Luc,

    Je hebt lekker genoten daar op dat andere eiland zo te lezen groot gelijk!!
    Nu echt nog de laatste loodjes en dan weer lekker thuis.
    Nog een paar leerzame dagen en dan een hele goede terugreis naar Nederland!

    Groetjes Johan en Liesbeth

  • 24 April 2014 - 02:37

    Luc:

    Hoi allemaal,

    Bedankt voor alle leuke reacties. Volgende week zal ik voor de laatste keer een verslag schrijven. Dan ga ik het hoofdstuk Bonaire weer afsluiten.
    Inmiddels is het definitief ontwerp af en opgeschilderd met aquarel. Het resultaat daarvan, alsmede het resultaat van de eindpresentatie zal ik volgende week laten zien. Het gaat in ieder geval de goede kant in.
    Persoonlijk denk ik, mezelf kennende, een goede keuze te hebben gemaakt om naar Bonaire te gaan. In hele ervaring moet ik zeggen en het heeft een hoop aanpassingsvermogen gevraagd. Desondanks mag het resultaat er wezen en heb ik veel kunnen leren, wat uiteindelijk ook het doel van de stage is geweest.
    Opnieuw vind ik het weer bewonderenswaardig om te zien hoeveel mensen mijn verslagen hebben gelezen en sommige gevallen zelfs niet wetende. Bedankt allemaal, echt super!

    Nou, ik ga nog even aan mijn eindverslagen werken voordat ik mijn ogen sluit.

    Groeten, Luc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

See, feel and taste the culture of Bonaire!

2,5 jaar geleden liet ik het mooie Australië en Nieuw-Zeeland achter me. Nu 2,5 jaar later staat opnieuw een mooi avontuur voor de deur. Mijn dromen heb ik in Australië en Nieuw-Zeeland waar kunnen maken. De reislust ben ik echter niet verloren.

Sinds 3 januari verblijf ik op het kleine, maar oh zo mooie en warme Bonaire. Ik opdracht voor mijn studie landschapsarchitectuur aan de HAS hogeschool, ga ik daar aan het werk bij Mangazina di Rei. Een cultuurpark die de oude tradities, gebruiken en geschiedenis van Bonaire doet herleven. Het op twee na oudste stenen gebouw van Bonaire maakt deel uit van het park en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de slavernij op het eiland.
Voor het park ben ik, met de huidige concepten die bedacht zijn, een ontwerp aan het maken voor de buitenruimte. De Dienst Ruimte en Ontwikkeling (DRO) van de Bonairiaanse overheid speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het project. Daarnaast tracht ik in samenwerking met verschillende externe partijen als een verkeerskundige, hydrologen, beplantingsdeskundige en collega's een mooi en functioneel ontwerp neer te leggen waar Bonaire trots op kan zijn.

Door middel van mijn waarbenjij.nu hoop ik jullie opnieuw op de hoogte te houden van mijn avonturen, gebeurtenissen en voortgang op Bonaire. En hoop ik opnieuw te kunnen genieten van de leuke reacties.

Met groeten,
Luc

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

22 April 2014

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

12 April 2014

Het nieuwe ontwerp voor Mangazina di Rei

03 April 2014

Het begin van het einde en een échte BB’er!

30 Maart 2014

Rust keert weder op Bonaire
Luc

Actief sinds 18 Aug. 2010
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 119264

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Mei 2014

See, feel and taste the culture of Bonaire!

30 September 2011 - 01 April 2012

Backpacken down under 2011/2012

Landen bezocht: