Nieuwe rondes, nieuwe kansen. Stage deel 2 - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu Nieuwe rondes, nieuwe kansen. Stage deel 2 - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu

Nieuwe rondes, nieuwe kansen. Stage deel 2

Door: Luc van Rossum

Blijf op de hoogte en volg Luc

26 Februari 2014 | Bonaire, Kralendijk

Ondertussen is het al weer 3 dagen geleden dat Savannah is vertrokken. Opnieuw is het erg wennen. We hebben samen een erg leuke vakantie gehad en daardoor is het nu des te moeilijker om weer aan de slag te gaan. Ook is het maar stil in het appartementje, maar ik merk dat het ritme al weer langzaam begint te komen. Gelukkig heb ik nog genoeg dingen op mijn programma staan waar ik de komende avonden wel zoet mee ben. Waaronder het uitzoeken van de vakantiefoto’s. Uiteindelijk hebben we er meer als 1000 gemaakt, dat wordt dus nog een hele klus.

Zaterdagmiddag ben ik samen met Savannah, Heleen & Danilo en kinderen naar de kinderoptocht gaan kijken in Rincon. Ook op Bonaire is het helemaal Carnaval. De hele maand februari staat in het teken van. Zo’n vier tot vijf groepen deden mee aan de optocht en op de wagens werd live gezongen en muziek gespeeld. Het was erg leuk om te zien en met uitzondering van de wat flexibelere dansbewegingen van de Antilianen, vond ik het toch veel lijken op de manier waarop bij ons de optocht gaat. Alleen draait het bij ons als Nederlanders net wat meer om alcohol waardoor men al snel denkt goed te kunnen dansen. In werkelijkheid komen wij Nederlanders niet verder als springen, hossen en de polonaise. Ook leuk, toch?!

Rond 19:00 heb ik Savannah naar Flamingo Airport gebracht. Danilo bood aan de koffer te willen brengen, maar ik wilde nogmaals bewijzen dat er meer mee kan op een scooter als wordt gedacht.
Het eerste bewijs werd vrijdagavond geleverd. Met een vol bepakte scooter met bbq spullen, servies en natuurlijk eten & drinken reden we opnieuw naar het strand om daar te gaan bbq’en. Dit maal niet met z’n tweeën, maar samen met Heleen & Danilo en de kinderen als bedankje voor alle gastvrijheid van de afgelopen tijd. Het was een geslaagde en gezellige avond!
Maar goed, ik had het over de tocht richting Flamingo Airport. Ik bracht Savannah om 19:00 naar het vliegveld. Wij samen op de scooter inclusief koffer richting het vliegveld. Hoe is het toch mogelijk he?! Geloof het of niet, de foto spreekt voor zich.
Onderweg hebben we nog snel iets gegeten en daarna was het zo 20:15. Tijd om te gaan… :(. Na het uitzwaaien ben ik blijven wachten op het naastgelegen strand waar ik het vliegtuig van dichtbij heb zien landen. Het vliegveld is namelijk direct gelegen aan het strand. Passagiers met bestemming Bonaire eruit en nieuwe passagiers met de bestemming Amsterdam erin. Tot 21:15 ben ik blijven wachten en heb ik Savannah bij het instappen voor de laatste keer, achter het hekwerk, uit kunnen zwaaien. Tot over 10 weken Savannah. De tijd gaat sneller als je denkt. ;)

Zondagochtend heb ik de scooter, waar we de afgelopen twee weken op rond gecrost hebben, teruggebracht naar Kralendijk. Na het terugbrengen van de scooter besloot ik op mijn gemakje terug te wandelen naar Rincon. Een tochtje van zo’n 14km. Met een paar goede wandelschoenen aan was het goed te doen. Onderweg diverse keren gestopt bij verschillende resorts. Ik was ondertussen wel benieuwd geworden en daar kon ik natuurlijk wat ideeën opdoen voor het ontwerp van Mangazina di Rei. Uiteindelijk heb ik bij het Eden Beach Resort een lekkere cappuccino gedronken. Een resort deels ontworpen door Piet Boon die ook op Bonaire woont en werkt. Het Eden Beach Resort is echt een relaxte plek aan de zee en ziet er pico bello uit. Het Plaza Resort, onderdeel van Van der Valk, dat ik samen met Savannah bezocht heb, vond ik daarentegen echt tegenvallen en sterk verouderd.
Na een uurtje bij het Eden Beach Resort gezeten te hebben ben ik op mijn gemak doorgewandeld langst het strand. Na zo’n 2,5 uur wandelen, met uitzondering van de pauzes, kwam ik aan in Rincon. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Zo zie je net wat meer van het eiland. Verschillende details die je anders niet opvallen en kun je gelijk goede ideeën opdoen in de luxere buurten van Bonaire voor Mangazina di Rei.

Piet Boon is niet de enige bekende Nederlander die hier op Bonaire verblijft. Ook Henny Huisman heeft hier een prachtig familiehuis dat tevens te huur is. Dus als iemand interesse heeft? Ik wil best langsgaan om wat te regelen hoor. :) Savannah en ik hebben het huis van de Huismannen weten te spotten evenals het huis van Piet Boon. Dat kon natuurlijk niet missen door zijn typische ontwerp stijl! En voor de wat ouderen onder ons. Ook Lex Harding, radio diskjockey, uit de bronstijd heeft hier een vakantiehuis.

Nou, ik ga zo ook maar eens naar bed. Ik zou zeggen geniet van de foto’s en ook van het aangename weer in Nederland, want dat valt helemaal niet tegen.

Over ruim 3 weken komen mam en pap mij vergezellen in Bonaire. Hopelijk hebben ze er een beetje zin in!?

Ayo, Lucas

  • 26 Februari 2014 - 06:55

    Moeder:

    He Luc,

    Ik dacht vanmorgen al, misschien een verslag.....en ja ,hoor !!
    Weer wat nieuwtjes over Bonaire. Voor ons schiet het op, nog 3 weken en dan is het zover. Kunnen wij zelf komen kijken. Ben erg benieuwd. Komend weekend zit jij al op de helft, de tijd vliegt.
    Morgenavond is het hier fotoavond alvast een voorproefje.
    groetjes xxx


  • 26 Februari 2014 - 13:56

    Olletje:

    Hoi bolletje,

    Er kon inderdaad heel wat meer mee op een scooter dan menig men zou denken he. Wat was het een leuke vakantie samen! Ik zou willen dat de tijd nog even teruggedraaid kon worden, dan hadden we een aantal leuke dagen tegoed samen.

    Tot over 9,5 week alweer vriend! De tijd vliegt, maar de tijd vliegt ook weer niet. Ik kan niet wachten tot jij weer hier in Nederland bent hoor!

    Leuk verslagje weer & leuke foto's ook! Die kleine Jamila, die is toch ook maar leuk. & Felisa ook trouwens. De bordjes zijn hier goed in de smaak gevallen, ik heb gister de mooiste aan Irene gegeven, die vond het ook erg leuk!
    Succes nog daar & we spreken elkaar.

    XXX

  • 26 Februari 2014 - 20:11

    Johan En Liesbeth Hofland:

    Hoi Luc,

    We hebben weer genoten van jouw verhaal daar uit dat verre Bonaire.
    Een leuke tijd gehad samen met jouw Savanah en straks met jouw ouders.
    De tijd vliegt voor je het weet sta je weer op Schiphol.
    En deze ervaring neemt niemand je meer af.
    Goed idee om ook langs de resorts te gaan.
    En die Piet Boon is ook een goed idee daar kun je wat van opsteken lijkt me.
    Luc haal het beste uit je tijd daar!!!

    Groetjes Johan en Liesbeth

  • 27 Februari 2014 - 03:42

    Luc:

    Dag Johan en Liesbeth,

    Goed te horen dat jullie van mijn reisverhaal genieten. Daarom schrijf ik het ook nog altijd met zoveel plezier omdat ik weet dat veel mensen het lezen. Erg leuk is dat! De tijd vliegt inderdaad voorbij. Het is ondertussen al weer een halve week geleden dat Savannah vertrok. Over 9,5 week sta ik al weer op Schiphol. Dan ben ik waarschijnlijk vele ervaringen rijker en een levensles wijzer. Opnieuw wordt je op de feiten gedrukt dat het zo slecht nog niet is in Nederland. Al wil ik niet zeggen dat het hier slecht is hoor, maar het Nederlands systeem ligt toch wel op een veel hoger niveau. Toch is dat wel fijn als alles zo goed geregeld is.

    Ik houd jullie op de hoogte.
    Groeten Luc

  • 28 Februari 2014 - 13:00

    Je Vader:

    Ja, je bent alweer zo goed als op de helft van je stage.
    Voor ons komt het ook steeds dichterbij, over 3 weken hopen we ook een aantal dagen van jou stage mee te mogen maken, goed vooruitzicht toch, we hebben er zin in.
    Fijn dat je het leuk hebt gehad de afgelopen 2 weken. De batterijen zijn weer opgeladen, dus volle moed weer verder met je stage. Laat maar weer eens wat zien binnenkort.
    Gr. Ons

  • 28 Februari 2014 - 22:20

    Marlou:

    He broertje,

    Ja de tijd vliegt.. Zo te zien, te lezen en te horen van Savannah hebben jullie het erg fijn gehad samen. We hebben gisteravond de foto's gekeken en wat filmpjes, ziet er mooi uit daar!
    Leuk dat je toch nog iets van carnaval mee krijgt, lijkt me ook wel eens lekker carnaval vieren in de zon. Dat is wat anders dan hier in die kou.
    Je neemt het er wel van, een bezoek aan een van de resorts én ook nog een cappuccino.. haha Inderdaad wel goed om hier en daar wat ideeën op te doen zo onderweg.
    Geniet nog even van je rust, want voor je het weet zijn Kees en Miep er!

    Liefs Marlou

  • 01 Maart 2014 - 08:25

    Peter:

    Ik heb wel even goed moeten kijken bij de fotos met name die met de ezel.
    Kon moeilijk ontdekken wie nu de echte ezel was !!

    Leuk verslag, leuke foto's en Savannah heeft de rest verteld dus we zijn helemaal up to date !

    Take care en we zien of horen je weer via face time/of skipe

    Peter & Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

See, feel and taste the culture of Bonaire!

2,5 jaar geleden liet ik het mooie Australië en Nieuw-Zeeland achter me. Nu 2,5 jaar later staat opnieuw een mooi avontuur voor de deur. Mijn dromen heb ik in Australië en Nieuw-Zeeland waar kunnen maken. De reislust ben ik echter niet verloren.

Sinds 3 januari verblijf ik op het kleine, maar oh zo mooie en warme Bonaire. Ik opdracht voor mijn studie landschapsarchitectuur aan de HAS hogeschool, ga ik daar aan het werk bij Mangazina di Rei. Een cultuurpark die de oude tradities, gebruiken en geschiedenis van Bonaire doet herleven. Het op twee na oudste stenen gebouw van Bonaire maakt deel uit van het park en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de slavernij op het eiland.
Voor het park ben ik, met de huidige concepten die bedacht zijn, een ontwerp aan het maken voor de buitenruimte. De Dienst Ruimte en Ontwikkeling (DRO) van de Bonairiaanse overheid speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het project. Daarnaast tracht ik in samenwerking met verschillende externe partijen als een verkeerskundige, hydrologen, beplantingsdeskundige en collega's een mooi en functioneel ontwerp neer te leggen waar Bonaire trots op kan zijn.

Door middel van mijn waarbenjij.nu hoop ik jullie opnieuw op de hoogte te houden van mijn avonturen, gebeurtenissen en voortgang op Bonaire. En hoop ik opnieuw te kunnen genieten van de leuke reacties.

Met groeten,
Luc

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

22 April 2014

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

12 April 2014

Het nieuwe ontwerp voor Mangazina di Rei

03 April 2014

Het begin van het einde en een échte BB’er!

30 Maart 2014

Rust keert weder op Bonaire
Luc

Actief sinds 18 Aug. 2010
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 119268

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Mei 2014

See, feel and taste the culture of Bonaire!

30 September 2011 - 01 April 2012

Backpacken down under 2011/2012

Landen bezocht: