Rinus en Romana op de scooter! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu Rinus en Romana op de scooter! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu

Rinus en Romana op de scooter!

Door: Luc & Savannah

Blijf op de hoogte en volg Luc

18 Februari 2014 | Bonaire, Kralendijk

Hallo allemaal,

Ondertussen weer ruim anderhalve week geleden dat ik voor de laatste keer een verslag heb geplaatst op mijn waarbenjij.nu. Het wordt dus weer eens tijd. Dit maal voor een vakantie-update. Niet alleen door mij geschreven, maar ook door miss Savannah.

Hier is alles goed. Hoe kan het ook anders, het is vakantie! Vorige week zaterdag ben ik samen met Danilo, Savannah van het vliegveld gaan halen. Het was vreemd om elkaar na 5 weken weer te zien, maar nog steeds net zo leuk als voorheen. Eenmaal terug in Rincon heb ik Savannah verwelkomt met een typische Bonairiaans likeurtje: ’Ponche Bonaire’. Daarna zijn we snel naar bed gegaan. Het was immers al 12 uur en Savannah was wel uitgeput van de reis.

Vorige week zondag zijn we de omgeving van Rincon gaan verkennen. Opnieuw een lange wandeltocht gemaakt, maar dit maal wat rustiger aan. Al op de eerste dag kon Saf de flamingo’s van Bonaire bewonderen, wat een geluk he! Eenmaal aangekomen bij Onima hebben lekker op het strand gezeten. Lekker in de hete en warme zon… meteen verbrand dankzij het goede advies van mij: ’’Insmeren is niet nodig hoor, zo warm is de zon hier niet.’’ Wel dus en ook ik was na vijf weken zon te hebben gezien verbrand.
Maandagochtend hebben we om 07:00 de bus gepakt richting Kralendijk om de scooter te gaan halen. Om 09:00 uur ging het verhuurbedrijf open en waren wij dan ook de eerste om onze tweewieler in ontvangst te nemen, want zonder een voertuig kom je hier nergens. Na wat ingereden te hebben ging de tour de la Bonaire van start. Johnny en Anita zijn er niets bij.
De hele dag hebben we over het eiland gecrost. Langs de kust, naar het Gotomeer, terug richting Rincon en dezelfde weer terug naar Kralendijk en de zoutpannen. Bij de zoutpannen had Savannah het goede idee om ook eens een stukje te gaan rijden. Maar jah, dan moet je natuurlijk wel eerst de scooter starten. Daar stond ze te trappen op de kick-start met het gas vol open en de hand van de rem. Gestart kreeg ze hem zeker, maar met het gas open ging vloog ze bijna met scooter en al de zoutpan in. De rest van de dag heeft ze desondanks goed gereden met mij achterop. Niet langer was het Johnny en Anita, maar Anita en Johnny op de scooter.

Ja, de scooter is ons afgelopen week goed van dienst geweest. We rijden er volop mee en moeten dan ook iedere dag tanken. Bij het tanken gaat er dan wel voor iedere keer $4,00 aan benzine in! We moeten dus wel erg opletten met het aantal kilometers dat we maken, haha.
We hebben zowat iedere uithoek van Bonaire verkent en dan ook veel gezien. Harde of onverharde wegen ik draai er de scooter niet voor om!
Zo zijn we naar 1000 steps geweest, het eiland Klein Bonaire, Washington Slagbaai National Park en vanmorgen, niet te vergeten, de geitenboerderij van de wereldberoemde Aletta van ’Boer zoekt Vrouw’.

1000 steps staat bekend als één van de mooiste duikspots van Bonaire. Doordat de duikers met uitrusting aan een lange trap met afleggen om bij het strand te komen is deze duikspot aan zijn naam gekomen. Met zo’n zwarte uitrusting lijken een aantal traptreden namelijk al snel… 1000 treden.
Het snorkelen beviel Safke echter niet zo goed. Binnen 5 minuten was ze de zee in, maar ook uit. De grote vissen en die sterke stroming, nee ze vond het maar niets. In ieder geval kan ze wel zeggen de onderwaterwereld van Bonaire gezien te hebben. Terug op het strand had ik het goede idee Savannah in te graven in het koraal. Eenmaal ingegraven hadden ook de leguanen het in de gaten en die kwamen ook een kijkje nemen en wat bleek, ze waren een beter gewend aan mensen als verwacht. Vooral onze crackers waren goed in trek. Om wat goede foto’s te kunnen maken besloten we de leguanen te gaan voeren en dat verliep van rustig tot steeds gekker. Het begon met het voeren op de grond en eindigde met het vasthouden van de staart. Ook daar hebben weer een avontuur beleefd hoor!
Savannah: ’Kunnen die dingen bijten?’’ Luc: ’’Nee, joh!’’ Savannah probeerde een bakje met salade weg te trekken en HAP!!! Het alpha-mannetje liet wel eens even weten wie de baas was. Gelukkig kon Safke op tijd haar vingers terugtrekken en leverde het hilarisch filmmateriaal op wat sommige van jullie kunnen zien op Facebook.

Vanmorgen zijn wij met Heleen en haar nichtje plus vriend, die hier op vakantie zijn, naar geitenboerin Aletta geweest. Om 9:00 uur ging de tour van start en mochten we allemaal een kijkje komen nemen bij het melken van de moedergeiten. Dachten wij de enigen te zien die dit tafereel aanschouwen, nou niets was minder waar, het was behoorlijk druk bezocht. Boer zoekt vrouw heeft Aletta wel in the picture gezet hier, wel alleen voor de vakantie-vierende Nederlanders, maar toch. Nadat Aletta uitgemolken was werden de geitenmoeders verenigd met hun lammetjes die onderbracht zaten in hun eigen hok (crèche). De kleintjes wisten niet hoe snel ze aan de uiers van hun moeder moesten gaan hangen. Er waren echter een paar lammetjes die wees waren of niet genoeg melk van hun moeder konden krijgen, Savannah heeft er nog eentje met een flesje mogen voeren. Aletta heeft nog een rondleiding gegeven over het terrein en daarna kregen we allemaal eigen gemaakte yoghurt, geitenkaas en wat te drinken. Het was heel mooi om te zien wat voor werk Aletta daar allemaal verzet en met allemaal materiaal uit de natuur. De hokken zijn van pallets gemaakt en ze probeert zo zelfvoorzienend mogelijk te leven. Op tv kreeg je toch een ander beeld van haar, maar ze doet echt haar best er hier met de middelen die ze heeft er toch wat van te maken. De rest van de middag hebben we op het strand gelegen en vanavond hebben we ouderwets pannenkoeken gegeten. Het is hier zo Hollands als wat, maar toch ook weer niet.

Tot de volgende keer weer, dan zal ik weer alleen zijn en weer bezig zijn met waarvoor ik hier eigenlijk ben, namelijk stage lopen. Ik was het de afgelopen week alweer bijna vergeten.

Luc & Savannah.

  • 18 Februari 2014 - 06:40

    Moeder:

    He Bollekes,

    Jullie hebben al veel gezien lees ik. En zelfs een bezoek aan de bekendste inwoonster, Aletta.
    Leuk hoor!
    groetjes moeder


  • 18 Februari 2014 - 14:03

    Peter En Miranda:

    Ik mis alleen nog een foto van "Rinus" en "Romana" OP de scooter...!!!

    Groetjes en veel plezier nog!!

  • 19 Februari 2014 - 21:22

    Marlou:

    He bollekes,

    Inderdaad, waar is die foto van Rinus en Romana op de scooter?!
    Leuk en fijn dat jullie een scooter hebben kunnen huren. Ik zie het al helemaal voor me hoe Savannah de zoutpannen in rijd. Doe maar voorzichtig tijdens al die kilometers die jullie afleggen!
    Jullie hebben in ieder geval heel veel gezien en gedaan samen. 1000 steps lijkt me prachtig en onder water ook. Jammer dat je het maar niets vond Savannah, ik kan het me ook wel een klein beetje voorstellen met al die vissen, maar je hebt in ieder geval gezien wat er allemaal rond zwemt.
    Die Aletta doet het toch allemaal maar in haar eentje.. leuk dat jullie een kijkje zijn gaan nemen bij haar. Ik stond vanochtend toevallig achter Koen (1 van haar 3 laatste mannen) op de roltrap van de fietsenstalling. Hij was precies zoals in Boer zoekt Vrouw, volgens mij een hele aardige man.
    Je bent wel erg goed in advies geven broertje; "nee hoor hij bijt niet" en "insmeren is niet nodig hoor".. haha Niet meer naar hem luisteren Savannah, hij zit er telkens naast. Ik heb in ieder geval helemaal dubbel gelegen toen ik het filmpje van de beroemde leguaan zag!:D

    Heel veel plezier nog samen tijdens jullie laatste dagen samen!
    Liefs Marlou

  • 20 Februari 2014 - 09:21

    Ingrid En Dolf:

    Hoi Luc en Savannah,
    Leuk jullie verhaal te lezen. Fijn dat jullie het zo leuk hebben samen, zal straks wel weer tegenvallen voor Luc als Savannah weer terug is. Geniet nog van de tijd samen , wat zijn die twee weken toch snel voorbij he ? Savannah goede reis terug en Luc succes met de stage ! Groetjes van ons allemaal.

  • 20 Februari 2014 - 22:38

    Je Vader:

    Hoi Luc & Savan,

    Mooi om te lezen dat jullie het fijn hebben samen, jammer dat het alweer bijna voorbij is.
    Volgende week dus weer aan de slag met de stage, maar dat is ook waarvoor je bent gekomen.
    Over een kleine 4 weken zijn wij aan de beurt. Fijne dagen nog samen en Savannah alvast goede reis terug straks, wellicht heb je straks nog tips voor ons.

    Gr. Wil en ook van tante Annie & family

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

See, feel and taste the culture of Bonaire!

2,5 jaar geleden liet ik het mooie Australië en Nieuw-Zeeland achter me. Nu 2,5 jaar later staat opnieuw een mooi avontuur voor de deur. Mijn dromen heb ik in Australië en Nieuw-Zeeland waar kunnen maken. De reislust ben ik echter niet verloren.

Sinds 3 januari verblijf ik op het kleine, maar oh zo mooie en warme Bonaire. Ik opdracht voor mijn studie landschapsarchitectuur aan de HAS hogeschool, ga ik daar aan het werk bij Mangazina di Rei. Een cultuurpark die de oude tradities, gebruiken en geschiedenis van Bonaire doet herleven. Het op twee na oudste stenen gebouw van Bonaire maakt deel uit van het park en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de slavernij op het eiland.
Voor het park ben ik, met de huidige concepten die bedacht zijn, een ontwerp aan het maken voor de buitenruimte. De Dienst Ruimte en Ontwikkeling (DRO) van de Bonairiaanse overheid speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het project. Daarnaast tracht ik in samenwerking met verschillende externe partijen als een verkeerskundige, hydrologen, beplantingsdeskundige en collega's een mooi en functioneel ontwerp neer te leggen waar Bonaire trots op kan zijn.

Door middel van mijn waarbenjij.nu hoop ik jullie opnieuw op de hoogte te houden van mijn avonturen, gebeurtenissen en voortgang op Bonaire. En hoop ik opnieuw te kunnen genieten van de leuke reacties.

Met groeten,
Luc

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

22 April 2014

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

12 April 2014

Het nieuwe ontwerp voor Mangazina di Rei

03 April 2014

Het begin van het einde en een échte BB’er!

30 Maart 2014

Rust keert weder op Bonaire
Luc

Actief sinds 18 Aug. 2010
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 119260

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Mei 2014

See, feel and taste the culture of Bonaire!

30 September 2011 - 01 April 2012

Backpacken down under 2011/2012

Landen bezocht: