Een ongelukje zit in een klein hoekje! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu Een ongelukje zit in een klein hoekje! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu

Een ongelukje zit in een klein hoekje!

Door: Luc van Rossum

Blijf op de hoogte en volg Luc

08 Februari 2014 | Bonaire, Kralendijk

Op bezoek bij de kapper. Daar werd het wel weer eens tijd voor. De te lange krullen werden me toch iets te warm en ik besloot dat er daarom wel een stukje vanaf mocht. Maar waar ga je dan naar de kapper? Toevallig zag ik verschillende keren een man in de straat de haren knippen van diverse mannen. Ik dacht weet je wat, laat ik eens kennis gaan maken.
Bolle was de naam, althans zijn bijnaam.

Een verhaal dat ik jullie ook nog niet verteld heb.
Iedereen hier in het dorp heeft een bijnaam. De ene leuk en aardig de ander niet echt fijn om te hebben. Kom je er nog van af? Nee, zo’n bijnaam houd je voor de rest van je leven. Zo wordt een collega bij Mangazina di Rei in het papiamentu ’ouwe saaie man' genoemd. En zo ook had de kapper zijn bijnaam. Die bijnaam had hij zo’n 20 jaar geleden gekregen toen hij nog erg dik was. Inmiddels is hij dat al jaren niet meer, maar van zijn bijnaam is hij nooit meer afgekomen.

Na een praatje gemaakt te hebben kon ik zelfs de volgende dag langs komen om mijn haar te laten knippen. Zondag of niet, het maakte hem niets uit. Hij vertelde zelfs iemand op 1 januari om 0:01 geknipt te hebben. Ik de volgende dag terug om 11:00. ’Wat mag het zijn?’: vroeg Bolle met nog maar twee voortanden in zijn mond. Ik zei op mijn beurt: ’Doe er overal maar een stukje van af, ongeveer twee centimeter’. Voordat ik het in de gaten had pakte Bolle zijn tondeuse en zette een dikke, vette streep aan de zijkant. Hij pakte de spiegel en vroeg: ’Zo goed?’ Tja, had ik nog wel enige keus? Niet dus. Ik zei: ’Voor de zijkanten wel maar bovenop mag het wel wat langer zijn hoor’. Maar ook bovenop werd het haar uit de hand geschoren. Ik vroeg me af of dat de manier van knippen was op de Antillen, maar dat was zeker niet het geval. De ene naar de andere krul viel er af en daar was het resultaat. Een kort koppie als 2,5 jaar geleden voor mijn vertrek naar Australië. Na het knippen bleef ik nog een tijdje staan praten met Bolle. Hij vertelde over zijn leven en zijn multifunctionele werkzaamheden. Kapper, nee, dat deed hij er zo maar bij. Beroepsmatig was hij elektriciën. Mmmmmm,, vandaar dat hij natuurlijk zo veel gevoel had bij zijn elektronische knipgereedschap. De rest van de middag heb ik helemaal dubbel gelegen bij het zien van mezelf in de spiegel, hahaha. Gelukkig heeft het nog 3 maanden de tijd om weer aan te groeien.

Ook bij Mangazina di Rei vonden ze het wel even wennen. 'Zo Luc, waar ben jij geweest?' Vertelde ik bij Bolle geweest te zijn schoot de ene naar de andere collega in de lach. ’Jij durft!!’: zeiden ze stuk voor stuk. ’Dan heb je het er nog goed van afgebracht. Zijn specialiteit is namelijk het bloempotmodel’. Ja, ik heb ze goed vermaakt mijn kapsel. De volgende keer dan misschien toch maar een bezoek brengen aan een officiële kapper?!

Op stage gaat het allemaal goed. Afgelopen week heel wat actie ondernomen met betrekking tot de begeleiding. Ik heb afgelopen donderdag geskyped met mijn stagebegeleidster Elsbeth en die klonk tegen mijn verwachting toch erg positief. Het plan van aanpak zag er goed uit vertelde ze en de manier waarop we met verschillende expertises contacten probeerden te leggen vond ze erg positief. Ook vandaag bij de DRO heb ik tegen mijn verwachting een nuttige dag gehad. Architect Gino had een stoel voor mij klaargezet en nam uitgebreid de tijd om naar de plannen van Mangazina di Rei te kijken. Dat was toch wel erg prettig moet ik zeggen. Eindelijk goede begeleiding en mijn zorgen waren toch gedeeltelijk weggenomen door de positieve reactie van Elsbeth.

Tijdens het gesprek van vanmiddag met Miguel heb ik mijn zorgen uitgesproken en heb ik nogmaals benadrukt hoe belangrijk de begeleiding voor mij is. Ik denk dat hij het langzaam begint te begrijpen. Desondanks heb ik het e-mailadres van Gino weten te bemachtigen en kan ik hem dus rechtstreeks een mail sturen wat het contact vergemakkelijkt.
Volgende week hebben we twee afspraken met Miguel gepland en komt hij persoonlijk naar Mangazina di Rei met Gino. Hopelijk zal dat de voortgang van het project versnellen. Zou het vanaf nu dan echt een stuk makkelijker gaan? Dat zou toch echt fantastisch zijn zeg! :) We blijven ervoor duimen.

Voor mij is het nu echt aftellen geblazen! Over 24-uur kan ik Savannah van Flamingo Airport gaan halen. Ik kan niet wachten dat ze hier is! Hopelijk gaan we twee leuke weken tegemoet en kunnen we lekker vakantie houden op het eiland. Samen de (niet zo’n koude) winter ontduiken in Nederland. Dat is toch niet verkeerd of wel soms?

Ayo en bon dia.

  • 08 Februari 2014 - 06:41

    Moeder:

    Ze hebben mij uitgelachen toen ik gisteren de kaars liet branden..........het heeft misschien toch geholpen in je contacten met DRO! ...Ha.Ha

  • 08 Februari 2014 - 08:17

    Peter En Miranda:

    Het is nu 8.15 uur hier en wij zitten aan een ontbijtje om daarna Savannah naar Schiphol te brengen.
    Ook zij kan bijna niet wachten tot ze je weer ziet!!
    Wij wensen jullie 2 hele fijne weken om van het eiland en van elkaar te genieten.

  • 08 Februari 2014 - 08:47

    Fiona:

    He neefje

    Staat je goed je korte koppie!
    Heel veel plezier met Savannah en geniet ervan want 2 weken zijn zo om!

    Liefs fioon

  • 08 Februari 2014 - 09:01

    Peter En Miranda:

    He Luc,

    geen Bolletje meer ?
    Mag ik de foto van je tegen de plint zetten heb ik geen muizen meer want als die er langs lopen schrikken ze zich een hoedje.

    Nou Savannah gaat nu onderweg naar je, we gaan ze wegbrengen naar schiphol.
    veel plezier en let op die meid van ons

    Gr.

    Peter

  • 08 Februari 2014 - 11:13

    Ingrid En Dolf:

    Hoi Luc,

    Leuk verhaal weer. Is wel makkelijk dat kapsel, zit altijd goed !
    Veel plezier de komende 2 weken samen met Savannah !

    Groetjes van ons.

  • 08 Februari 2014 - 11:21

    Je Vader:

    Hoi luc,

    Effe schrikken dat kapsel, maar 't went snel. En met de begeleiding komt het ook wel goed, denk ik.
    Dan kun je de komende 2 weekjes samen met Savannah met volle teugen van elkaar, het weer en het eiland genieten.
    Zoek maar een paar mooie een leuke plekjes uit waar we straks met jou ook heen kunnen gaan.
    Veel plezier en geniet ervan samen.

    Gr. Pa

  • 08 Februari 2014 - 13:14

    Lucas:

    Het is inderdaad een makkelijk kapsel.. hahaha. Hoef er weinig aan te doen.

    Wat mij betreft mag je wel zo'n foto tegen de plint zetten. Ik denk zelf dat het juist muizen aantrekt, maar je mag het altijd proberen. Ik zal goed op jullie Safke passen. Ik heb haar net nog gesproken en ze zit in het vliegtuig. Alles goed gegaan verder vanmorgen? Gelukkig geen overgewicht dus dat schilt al... haha.

    Mam, je kaarsje heeft misschien wel geholpen dan ja. Laten we het hopen. Hopelijk blijft het nu zo verder gaan en hoef ik me niet meer zo veel zorgen te maken over die hele begeleiding. Ik ga met Savannah goed de omgeving verkennen en dan kan ik jullie ook de mooiste punten laten zien. Misschien ook een broodje geiten kopkaas eten?! :P

    Ayo!

  • 08 Februari 2014 - 15:23

    Marlou:

    He!

    Het blijft een mooi verhaal van de kapper! Leuk dat we nu precies weten hoe het gegaan is.. haha Ondanks dat je bij Bolle bent geweest met zijn specialiteit 'het bloempotkapsel' vind ik het je toch erg goed staan! Is eens wat anders dan krullen.
    Ja dat kaarsje van mama heeft dan toch wel geluk gebracht, ik mocht er gister niet aankomen. Ik ben blij voor je dat je eindelijk de begeleiding krijgt die je nodig hebt, hopelijk blijft het zo doorgaan. Misschien moet je toch eens wat meer relaxter worden net als die Bonairianen.. komt allemaal wel op zijn pootjes terecht (uiteindelijk). ;)

    Heel veel plezier met Saf! Ben je nu 2 weekjes helemaal vrij?
    Liefs

  • 08 Februari 2014 - 20:00

    Lucas:

    He Zus,

    Dankjewel! Ik ben de komende twee weken zo goed als vrij. Moet twee keer naar een bespreking, maar dat kan ik gewoon tussendoor doen. Zal waarschijnlijk bij elkaar hooguit 3 uurtjes duren. Voor de rest dus lekker vrij!
    Vanavond ga ik met Danilo naar een film die hier draait. Daarvoor stonden ze met kaartjes op straat. Daarna haalt hij met mij Savannah van het vliegveld. Wel echt super tof dat hij dat heeft aangeboden! :)

    Groetjes van mij en tot binnenkort.

  • 10 Februari 2014 - 11:34

    Mariska:

    Veel plezier met Savannah .
    en och dat haar groeit wel weer aan. heeft 'Bolle "mooi weer iets extra`s bijverdiend.

    Groetjes Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

See, feel and taste the culture of Bonaire!

2,5 jaar geleden liet ik het mooie Australië en Nieuw-Zeeland achter me. Nu 2,5 jaar later staat opnieuw een mooi avontuur voor de deur. Mijn dromen heb ik in Australië en Nieuw-Zeeland waar kunnen maken. De reislust ben ik echter niet verloren.

Sinds 3 januari verblijf ik op het kleine, maar oh zo mooie en warme Bonaire. Ik opdracht voor mijn studie landschapsarchitectuur aan de HAS hogeschool, ga ik daar aan het werk bij Mangazina di Rei. Een cultuurpark die de oude tradities, gebruiken en geschiedenis van Bonaire doet herleven. Het op twee na oudste stenen gebouw van Bonaire maakt deel uit van het park en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de slavernij op het eiland.
Voor het park ben ik, met de huidige concepten die bedacht zijn, een ontwerp aan het maken voor de buitenruimte. De Dienst Ruimte en Ontwikkeling (DRO) van de Bonairiaanse overheid speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het project. Daarnaast tracht ik in samenwerking met verschillende externe partijen als een verkeerskundige, hydrologen, beplantingsdeskundige en collega's een mooi en functioneel ontwerp neer te leggen waar Bonaire trots op kan zijn.

Door middel van mijn waarbenjij.nu hoop ik jullie opnieuw op de hoogte te houden van mijn avonturen, gebeurtenissen en voortgang op Bonaire. En hoop ik opnieuw te kunnen genieten van de leuke reacties.

Met groeten,
Luc

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

22 April 2014

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

12 April 2014

Het nieuwe ontwerp voor Mangazina di Rei

03 April 2014

Het begin van het einde en een échte BB’er!

30 Maart 2014

Rust keert weder op Bonaire
Luc

Actief sinds 18 Aug. 2010
Verslag gelezen: 942
Totaal aantal bezoekers 119266

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Mei 2014

See, feel and taste the culture of Bonaire!

30 September 2011 - 01 April 2012

Backpacken down under 2011/2012

Landen bezocht: