Happy birthday to me! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu Happy birthday to me! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Luc Rossum - WaarBenJij.nu

Happy birthday to me!

Door: Luc van Rossum

Blijf op de hoogte en volg Luc

22 Januari 2014 | Bonaire, Kralendijk

Happy birthday to me! Bon Nochi allemaal,

Allereerst allemaal erg bedankt voor de felicitaties, dat vond ik erg leuk!
Nog twee uurtjes en mijn verjaardag is weer voorbij. De teller staat ondertussen alweer op 22, weer een jaartje erbij. Voor de tweede keer in mijn leven heb ik mijn verjaardag mogen vieren in de volle zon met een aangenaam temperatuurtje van 26 graden. Dat is nog eens iets anders als het kouder wordende Nederland.
Ondanks het feit dat ik dit jaar niet thuis ben heb ik toch een leuke verjaardag gehad. Bij Mangazina di Rei kwam vanmorgen het personeel het kantoor ingelopen om voor mij ’happy birthday’, ’lang zal die leven’ en ’hij leve hoog’ te zingen onder de begeleiding van Danilo op zijn gitaar. Ook hadden ze nog een klein cadeautje voor mij en heb ik de vogelgids van Bonaire gehad. Iedere mus, zeekip en schijtekster staat er in vermeld. Een leuke verassing voor een vogelliefhebber als ik. En nu… nu ben ik mijn verjaardag aan het afsluiten onder het genot van een asociale halve liter Bavaria. Een alcoholische consumptie mag natuurlijk niet ontbreken op je verjaardag.

Ja, daar zitten we dan. Ondertussen is al 2,5 week verstreken. Voor mijn gevoel is die tijd voorbij gevlogen. Het is moeilijk voor te stellen dat ik 2,5 week geleden nog met een vol bepakte tas op Schiphol stond.
Ik begin het goed naar mijn zin te krijgen hier. Ik heb wat meer aanspraak en begin de goede, nieuwe en interessante kanten van Bonaire te ontdekken. Uiteindelijk is ook dit weer een mooie levensles die in de rugzak van het leven meegenomen kan worden.

\Wanneer er hier zwart-wit gefilmd zou worden, zou je echt het idee hebben 50-jaar terug te zijn in de tijd. In de woningen, dus ook mijn appartement, is alleen koud water aanwezig. Dat is gewoon op het eiland. Alleen de grote hotels hebben boilers en dus warm water. Dat betekent dus ook koud water onder de douche. Geloof me, dat went nooit!!! Iedere ochtend is het weer een uitdaging en ondanks de aangename temperaturen op het eiland kom je met witte vingertoppen onder de douche vandaan.
En wat betreft het wassen, van Miele hebben ze nog nooit gehoord. Wassen betekent voor mij:
- De wasmachine pakken;
- Aansluiten op elektra;
- De tuinslang aansluiten;
- De wasmachine vol laten lopen;
- Het wasmiddel oplossen;
- De kleren erin doen;
- De kleren wassen;
- Een tweede keer wassen om het wasmiddel eruit te spoelen;
- De kleren uitwringen;
- De kleren in de centrifuge gooien;
- En dan……… dan kunnen de kleren opgehangen worden om te drogen.
Een tijdrovende klus, die voordat je het in de gaten hebt, een uur in beslag genomen heeft.

Het afgelopen weekend ben ik weer goed doorgekomen. Zaterdag heb ik mijn dag doorgebracht op het strand. Na een half uurtje te hebben gelopen kwam ik bij Karpata aan, de dichtstbijzijnde duikspot. Daar is het strand kort en minder toegankelijk. Daarom besloot ik nog een half uurtje door te lopen naar Tolo. Ook een duik-/ snorkelspot maar daar is de zee net wat toegankelijker.
Wat de vissen betreft, die zitten hier genoeg. Tijdens het snorkelen ben ik al veel soorten tegengekomen waaronder een aantal mooie papegaaivissen en geep. Gelukkig zitten er weinig kwallen wat het idee van zwemmen veraangenaamd.

Zondag vroeg Rolli (Ronald) of ik zin had mee te gaan naar Kunuku. Dat leek me wel een leuk idee. Eenmaal aangekomen bleek de hele familie aanwezig te zijn. Zo’n dertig tot veertig man. Toen ik vroeg of er een feestje was knikte hij ja. Maar een feestje ter ere van wat? Het bleek gewoon zomaar te zijn. Het was de normaalste gang van zaken en de gebruikelijke zondag besteding van de familie. Gezellig samen komen, wat buurten en een spelletje Domino spelen onder het genot van een drankje en natuurlijk wat eten.
In Domino zijn ze hier heel fanatiek. Echt een spel voor de mannen en wanneer er gespeeld wordt, is dat van heinde en verre te horen. De één slaat nog harder de stenen op tafel als de ander onder het mom van: ’Kijk eens wat ik heb, hé, hé, BAMMM!!!!’
Uiteindelijk ben ik van 13:00 tot 19:00 op de Kunuku geweest. Daaruit blijkt wel hoe gezellig ik het heb gevonden.

Gisterenavond kwam Rolli het appartementje binnen gelopen. Hij had iets voor mij en zei dat ik het moest keuren. Die dag hadden ze zelf geitensoep gemaakt. Bouillon getrokken uit het vlees van de geit en allerlei groenten als maïs en iets van grijzige blokjes. De soep smaakte op zich goed. Niet helemaal mijn smaak, maar om te zeggen dat het vies was, dat vond ik toch ook niet. ’Die grijze blokjes, wat zijn dat toch’: dacht ik bij mezelf. Het leek wel een soort tofu of ja ik wist het eigenlijk niet. Toen ik het soepkommetje terug ging brengen vroeg ik naar het recept en ja hoor, jullie voelen hem al aankomen natuurlijk. Tofu was het bij lange na niet. De zoon van Rolli kon het moeilijk verwoorden in het Nederlands maar wees naar de buikholte. Het bleek te gaan om de lever en de kopkaas van een geit. Bleehhhhhhhhhh, ik had in een keer gegeten en gedronken. Desondanks kan ik ondertussen wel zeggen dat ik ook dat in mijn leven gekeurd heb.

Wat betreft de stage. Ook daar gaat alles goed mee, althans met de stage zelf. De opdracht vordert volgens planning, Danilo en Heleen zijn nog altijd even enthousiast en ook ik ben tevreden over het resultaat tot nu toe.
Wat betreft de DRO…. Het plan van aanpak is opgestuurd nu nog wachten op reactie. Vrijdag ga ik er heen voor de eerste begeleiding. Ik hoop dat ze het begrijpen en dan ook op een prettige manier meewerken. Ik houd jullie op de hoogte.

Opnieuw de groetjes en slaap lekker voor de laatste uurtjes.

Luc

  • 22 Januari 2014 - 06:47

    Moeder:

    He Luc,

    Wat een verhaal zo voor mij op de vroege ochtend. Met de kiekjes erbij een goed beeld van de omgeving en gisteren avond op Skype een blik van je werkomgeving.
    Opa vond het leuk je zo gezien en gesproken te hebben
    groetjes

  • 22 Januari 2014 - 06:54

    Raoul :

    Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag he. :-)


  • 22 Januari 2014 - 09:17

    Ingrid En Dolf:

    Hoi Luc,
    Wel wat te laat, maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag van ons allemaal.
    Leuk om te lezen jou ervaringen in Bonaire. Gelukkig heb je je draai gevonden.
    Wat eten betreft gaat er een wereld voor je open lezen wij, maar niet voor herhaling vatbaar.
    Geniet nog van je verblijf daar! Groetjes van ons allemaal.

  • 22 Januari 2014 - 09:18

    Mariska:

    Van mij en Mari ook nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    leuk om jouw ervaringen te lezen.

    Groetjes Mariska

  • 22 Januari 2014 - 12:30

    Johan En Liesbeth Hofland:

    hoi Luc,

    Eerst nog hartelijk gefeliciteerd met jouw 22e verjaardag.
    Zo te lezen heb je een leuke dag gehad.
    Met jouw verhalen gaat er voor ons ook een hele nieuwe wereld open.
    We genieten gewoon mee.
    En dan nog de blauwe luchten daar boven dat strand heerlijk!!
    Maak er een mooie en leerzame tijd van.

    Groetjes Johan en Liesbeth


  • 22 Januari 2014 - 15:19

    Luc:

    Nogmaals bedankt voor al jullie felicitaties.
    Ik geniet er keer op keer van om jullie reacties te lezen. Vind het erg leuk dat heel veel mensen mijn verslag blijven volgen. Des te meer reden om te blijven schrijven.

    Groetjes van mij uit Bonaire

  • 22 Januari 2014 - 17:20

    Je Vader:

    Hoi Luc,
    Nou je hebt weer goed je best gedaan, en heel verhaal weer.
    Leuk je op Skype te hebben gezien en gesproken gisteravond, doen we binnenkort nog eens over.
    We hebben Skype nu ook bij ons op de laptop, dus wellicht kunnen we as. zaterdag nog eens skypen, Oma is er dan ook, vindt ze wel erg leuk denk ik.
    Gisteren ook wat filmpjes en impressies terug gezien op de pc., mooi eiland met veel bezienswaardigheden. We zullen ons beslist niet vervelen als we binnenkort overkomen.

    Gr. weer van ons allemaal.

  • 22 Januari 2014 - 22:14

    Savannah:

    Bolletje,

    Leuk om je verhaal weer te lezen. Vooral ook met de foto's erbij!
    Ik moet nog steeds wel een beetje lachen om je wasmachine, je hoeft hem nog net niet zelf aan te drijven. Zelfstandigheid 10 punten haha.
    Blij dat je het zo goed naar je zin hebt daar & een leuke verjaardag gehad hebt. Volgend jaar maken we hem nog leuker, dan kun je weer lekker bij ons allemaal je verjaardag vieren.

    Geniet er nog van & we spreken elkaar!

    XXXX

  • 23 Januari 2014 - 17:19

    Geert:

    Beste Luc,
    Als eerste alsnog gefeciliteerd met verjaardag, ik ben het gelukkig niet vergeten (stond in de wc op de kalender.) Zo te lezen heb je inderdaad je eigen niet verveeld, getuige het halve liter bier dat je achter je kaken hebt gegoten. Hopelijk is het geen koppijn-bier, maar dat zal wel meevallen het komt in ieder geval uit Brabant. Wat dat wasmachientje betreft, wat een luxe; had je moeten zien hoe oma vroeger de was moest doen!! Wederom weer een leuk en informatief reisverslag en ik hoop dat je nog veel van Bonaire, ook al is het niet zo heel erg groot, mag ontdekken en ervaren.

    Vele groetjes, en tot ziens.

  • 24 Januari 2014 - 21:53

    Marlou:

    Inderdaad alweer je 2e verjaardag in de zon, ik vraag me af of ik het ooit nog mee mag maken..
    Maar blij te horen dat je toch een fijne verjaardag hebt gehad samen met de mensen daar. Ze hebben in ieder geval hun best gedaan!
    Het verhaal van de wasmachine blijf ik maar apart vinden.. Het is maar goed dat onze moeder die kant op komt! haha Dan kunnen ze ook meteen de heerlijke soep van Rolli proberen. Gatsie...
    Zo te lezen begin je het steeds meer naar je zin te krijgen op het eiland; naar het strand, snorkelen, feestje, potje Domino. Zo wil ik mijn dagen ook wel doorbrengen! Maar gelukkig wordt er nog wel gewerkt.
    Ik hoop dat het vandaag goed ging op het DRO..We horen het wel!

    Liefs x

  • 29 Januari 2014 - 20:30

    Tina Willemsen:

    Leuk verhaal weer Luc

  • 01 Februari 2014 - 15:57

    Jauke En Kyarah:

    Hee Luc,

    Zo te lezen heb je het wel naar je zin in Bonaire. Het is omstreeks kwart voor vier hier in het koude, nu redelijk droge Brabant en wij zitten nu hier op de bank te debatteren over wat wij jou moeten schrijven, Luc in Bonaire. Onze complimenten over hoe het jou lukt om jouw belevenissen te visualiseren. We kijken reikhalzend uit naar nieuwe verhalen vanuit Bonaire.

    Oh ja, over ongeveer een weekje kan je een leuk cadeautje vanuit Nederland verwachten! ;-) Veel plezier alvast samen met Savannah, maak er een leuke tijd van!

    Groetjes van Jauke en Kyarah




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

See, feel and taste the culture of Bonaire!

2,5 jaar geleden liet ik het mooie Australië en Nieuw-Zeeland achter me. Nu 2,5 jaar later staat opnieuw een mooi avontuur voor de deur. Mijn dromen heb ik in Australië en Nieuw-Zeeland waar kunnen maken. De reislust ben ik echter niet verloren.

Sinds 3 januari verblijf ik op het kleine, maar oh zo mooie en warme Bonaire. Ik opdracht voor mijn studie landschapsarchitectuur aan de HAS hogeschool, ga ik daar aan het werk bij Mangazina di Rei. Een cultuurpark die de oude tradities, gebruiken en geschiedenis van Bonaire doet herleven. Het op twee na oudste stenen gebouw van Bonaire maakt deel uit van het park en speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de slavernij op het eiland.
Voor het park ben ik, met de huidige concepten die bedacht zijn, een ontwerp aan het maken voor de buitenruimte. De Dienst Ruimte en Ontwikkeling (DRO) van de Bonairiaanse overheid speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het project. Daarnaast tracht ik in samenwerking met verschillende externe partijen als een verkeerskundige, hydrologen, beplantingsdeskundige en collega's een mooi en functioneel ontwerp neer te leggen waar Bonaire trots op kan zijn.

Door middel van mijn waarbenjij.nu hoop ik jullie opnieuw op de hoogte te houden van mijn avonturen, gebeurtenissen en voortgang op Bonaire. En hoop ik opnieuw te kunnen genieten van de leuke reacties.

Met groeten,
Luc

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2014

De laatste nacht, de laatste dag, ayo Bonaire

22 April 2014

Curacao, op korte afstand, maar grote verschillen

12 April 2014

Het nieuwe ontwerp voor Mangazina di Rei

03 April 2014

Het begin van het einde en een échte BB’er!

30 Maart 2014

Rust keert weder op Bonaire
Luc

Actief sinds 18 Aug. 2010
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 119261

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 Mei 2014

See, feel and taste the culture of Bonaire!

30 September 2011 - 01 April 2012

Backpacken down under 2011/2012

Landen bezocht: